Wat is dat, een ‘Hybride’ auto?
Hybride rijden is ongekend populair. Maar wat is een hybride auto precies? En waarom kiezen steeds meer mensen voor hybride rijden?
Toyota en hybride horen bij elkaar. Als pionier van de hybride aandrijftechniek heeft Toyota al vele successen geboekt met personenauto’s en de autosport. Het grote succes van de Toyota Prius heeft veel Europese automerken aangezet om de hybride auto in hun productielijn op te nemen in de strijd om de laagste CO2 emissie cijfers
Een auto met hybride aandrijving maakt gebruik van een combinatie tussen een verbrandingsmotor (benzine, diesel of LPG) én een elektrische motor. Bij full-hybrid auto’s zorgt de verbrandingsmotor tegelijk voor het opladen van de accu. Ook wordt de energie die vrijkomt bij het afremmen of stoppen van de auto opgeslagen als elektrische energie in de accu. Een nieuwe trend is de plug-in hybride auto. Bij plug-in hybride auto’s kan de accu ook worden opgeladen door de auto met een oplaadstekker aan te sluiten op het elektriciteitsnet.
Toyota Hybride = Ontspannen rijden
Veel mensen ervaren hybride rijden als ontspannen en rustgevend. Vooral het geruisloze wegrijden en het ontbreken van motorgeluid bij stilstand worden daarbij als redenen genoemd. Een hybride Toyota kan tot 2 kilometer volledig elektrisch rijden met een snelheid tot 50 kilometer per uur. Een hybride Toyota hoeft niet met een stekker te worden opgeladen. De auto laadt zichzelf tijdens het rijden op, door energie te gebruiken die vrijkomt wanneer u moet remmen en wanneer de auto uitrolt.
Rijden in een hybride Toyota is niet anders dan u gewend bent. De auto schakelt over van elektrische modus naar benzine zonder dat u het merkt. U kunt dit wel op een schermpje zien. Ook kan de auto op een mix van elektriciteit en benzine. Dit alles gebeurt automatisch en afhankelijk van de omstandigheden. Of u nu rijdt op een lege snelweg of langzaam vooruit komt in de drukke stad, een hybride Toyota kiest altijd voor de beste energiebron.
Lage gebruiks- en onderhoudskosten
De onderhoudskosten van een hybride Toyota zijn vrijwel altijd lager dan die van een ‘gewone’ auto uit hetzelfde segment. Dankzij de hoge bouwkwaliteit en omdat veel onderdelen minder worden belast. De batterij van een hybride Toyota gaat in principe net zolang mee als de auto zelf. Het aantal batterijen dat, sinds de introductie van de Prius 18 jaar geleden is vervangen, is op 1 hand te tellen. Ook wat de batterijen betreft hoeft u dus geen rekening te houden met onverwachte kosten.
Wat brandstofverbruik betreft behoren hybride Toyota’s altijd tot de zuinigste auto’s in hun segment. De hybride Prius, Auris en Yaris verbruiken circa 1 liter op 25 kilometer volgens de ECE verbruikstest die wordt uitgevoerd voor alle Europese auto’s. Op www.werkelijkverbruik.nl kunt u onafhankelijke praktijkcijfers van alle auto’s inzien. Hybride Toyota’s zijn extra zuinig in de stad omdat er dan relatief veel elektrisch wordt gereden.
Naast bovengenoemde lage kosten heeft een hybride Toyota ook belastingvoordelen. Zou betaalt u minder,of zelfs helemaal geen wegenbelasting tot 2016. Leaserijders profiteren bij levering in 2015 nog vijf jaar lang van extra lage bijtellingen van 14% tot wel 7%.
Een vriendelijke keuze voor het milieu
Toyota is de grootste en meest ervaren hybride autofabrikant ter wereld. In 1997 introduceerden we de eerste hybride Toyota: de Prius. Inmiddels hebben onze 11 miljoen hybride auto’s gezamenlijk meer dan 34 miljoen ton CO2 bespaard. Naast CO2 is ook de uitstoot van fijnstof en stikstofoxide van belang. Zeker in de stad, want fijnstof en stikstofoxide zijn schadelijk voor de mens. Een hybride Toyota stoot vrijwel geen fijnstof en 21 keer minder stikstofoxide uit dan de modernste diesel. In de elektrische modus stoot een hybride Toyota helemaal niets uit. Volgens Milieu Centraal is een hybride Toyota dan ook altijd een betere keuze dan de zuinigste schone diesel.
De ‘volgende stap’ die Toyota wereldwijd zet in de ontwikkeling van hybride auto’s is het vervangen van de brandstofmotor voor een brandstofcel. U tankt waterstof, en die waterstof wordt door de brandstofcel omgezet in elektriciteit. De Mirai heeft een actieradius van zo’n 600km. Het enige restproduct dat uit de uitlaat komt is water. De Mirai is inmiddels in productie en kan worden besteld.